10 tips voor het bedenken van een bedrijfsnaam

vrijdag 6 november 2020

Je hebt een goed idee voor een bedrijf, je bent begonnen met het opstellen van een plan en je hebt een potentieel klantenbestand in gedachten. Kortom: je bent er zo goed als klaar voor. Het enige wat ontbreekt? Een naam.

Natuurlijk kan je een marketingbureau betalen om een ​​naam te verzinnen die nieuw, trendy en relevant voor de branche is. Het nadeel is dat dit duizenden euro’s kost. Geld dat je beter kan besteden aan andere aspecten bij de start van jouw bedrijf. Tegelijkertijd speelt een naam een grote rol bij het succes en uitstraling van je bedrijf en is het niet iets wat je later nog makkelijk kan veranderen. Het is dus zeker de moeite waard om er eens goed over na te denken. Om je een handje te helpen vind je op deze pagina 10 gratis tips om zelf een goede naam te verzinnen voor jouw bedrijf of merk.

1. Gebruik acroniemen

Veel bedrijven gebruiken acroniemen in plaats van hun volledige naam. Denk bijvoorbeeld aan het speakerbedrijf JBL (oprichter James Bullough Lansing), ING (Internationale Nederlanden Groep), NPO (Nederlandse Publieke Omroep) of HBO (Home Box Office).

2. Combineer woorden (mash-ups)

Bedenk twee of drie woorden die voor jouw bedrijf van betekenis zijn en probeer deze te combineren. Het resultaat wordt ook wel mash-up genoemd. Netflix komt bijvoorbeeld van de twee woorden ‘internet’ en ‘flicks’ (Engels woord voor film). Met mash-ups kan je snel laten zien waar jouw bedrijf in is gespecialiseerd. Denk bijvoorbeeld aan ThuisBezorgd. Adi Dassler heeft ook een mash-up gebruikt om zijn merknaam te verzinnen met als resultaat, je raad het al, Adidas.

3. Haal inspiratie uit mythologie en literatuur

Baseer je naam op literatuur of mythologie. Denk bijvoorbeeld aan Nike dat in de Griekse mythologie de godin van de overwinning betekent. Of denk aan Ajax, een Griekse krijger die bekend stond om zijn deelname aan de Trojaanse oorlog. Tegenwoordig kennen we Ajax allemaal als voetbalclub en tevens als populair schoonmaakmiddel. Ga op onderzoek uit en kijk of er een mythologisch figuur is die relevant is voor jouw bedrijf.

4. Gebruik woorden uit andere talen

Gebruik woord(en) uit een taal anders dan het Nederlands of Engels om jouw bedrijf exotisch over te laten komen. Een ijszaak met een Italiaanse naam, een kledingzaak met een Franse naam of een theewinkel met een Japanse naam.

5. Gebruik je eigen naam

Het is jouw zaak dus waarom zou je niet gewoon je eigen naam gebruiken? Dit vonden ook Albert Heijn en Anthony Fokker. 

6. Verken de wereldkaart

Open Google Maps en raak geïnspireerd door de hele wereld. Zoom eens ergens in en kijk naar mooie namen die bij jouw bedrijf zouden kunnen passen. Houd hierbij eventueel rekening met hoe je jouw bedrijf wil overbrengen. Wil je laten zien dat jouw bedrijf degelijk is en constante kwaliteit biedt? Kijk dan eens in Duitsland. Heb je een ijssalon? Zoek dan eens in Italië naar een naam. Verschillende bedrijven hebben plaatsnamen gebruikt om inspiratie op te doen voor hun naam. Nokia is bijvoorbeeld vernoemd naar de Nokianvirta rivier in Finland.

7. Mix dingen door elkaar

Probeer tip 5 en 6 te combineren. Snoepfabrikant Haribo werd opgericht door Hans Riegel die zijn voornaam combineerde met zijn woonplaats Bonn, Duitsland. Of mix tip 1, 5 en 6. De naam IKEA komt van de oprichter, Ingvar Kamprad, en zijn geboorteplaats, Elmtaryd Agunnaryd.

8. Maak gebruik van bijnamen

Heb je een bijnaam? Overweeg om deze te gebruiken als bedrijfsnaam voor een persoonlijk tintje. Of gebruik de naam of bijnaam van uw kind voor een sentimentele (en impactvolle) merknaam. Mercedes is tenslotte vernoemd naar de dochter van de oprichter.

9. Gebruik latijn

Misschien dacht je dat Latijnse les op school tijdverspilling was … maar wat als je je lessen zou kunnen gebruiken om een ​​naam voor je bedrijf te creëren? Latijn is een geweldige bron voor bedrijfsnamen, zoals Volvo (“ik rol”) en Acer (“scherp”, “bekwaam”).

10. Pas de spelling aan.

Verwijder of voeg een letter toe om uw bedrijfsnaam meer in het oog te laten springen. Neem bijvoorbeeld Flickr en Tumblr – deze merken hebben de “e” aan het einde laten vallen om beknopte, opvallende namen te creëren. Of pas de spelling aan van een woord dat belangrijk is voor uw bedrijf, zoals Reebok – het atletische merk werd geïnspireerd door het woord ‘rhebok’, een Afrikaanse antilope.

11. Neem een kijkje op onze website.

Wij bij Merkie hebben een professionele en korte bedrijfsnamen. Scroll door de lijst heen, sorteer op branche, of gebruik de brainstorm tool.

Share: